Je bent hier: Home > Nieuws > Boekbespreking De Bitcoin Revolutie

Boekbespreking De Bitcoin Revolutie

Boekbespreking De Bitcoin Revolutie

dinsdag 09 februari 2021

Quinten François, bekend van het Youtube kanaal Young and Investing, heeft een toegankelijk boek over bitcoin geschreven.

Door Steven Anthonis, @stevenanthonis, schrijver van Leren Traden.

Er zijn al wel wat boeken in het Nederlands zoals bijvoorbeeld het eenvoudige 'Bitcoin voor beginners', waarbij zelfs beginners wel wat op hun honger kunnen blijven zitten. Met 'De Bitcoin Revolutie' levert Quinten François wel een vrij degelijk Nederlandstalig boek af voor wie zich wat wil inlezen in de bitcoin en zijn bestaansreden.

Geschiedenis van geld

Net zoals bij het referentiewerk 'The Bitcoin Standard' van Saifedean Ammous begint Quinten het boek met een geschiedenisles over de soorten geld. Het belang van gouden en zilveren munten wordt uitgelegd en het gevaar van inflatie wordt verduidelijkt. Een betaalmiddel moet namelijk schaars zijn om ook een goede 'store of value' te zijn. Wanneer de overheid massaal geld begint te drukken loopt het vaak fout. Quinten schrijft over het Romeinse Rijk en over hoe het percentage goud en zilver in hun munten verlaagd werd, zodat ze meer munten hadden om de eigen werking te kunnen financieren. Natuurlijk werd het geld zo minder waard, wat één van de oorzaken was van de ondergang van het Romeinse Rijk.

Vervolgens wordt de geschiedenis van het papieren geld uit de doeken gedaan, dat eerst nog gedekt was door goud. Sinds Nixon in 1971 de dollar loskoppelde van goud begon dan het tijdperk van het fiat geld dat in feite door niets meer gedekt is. Het is een systeem dat gebaseerd is op vertrouwen en dit kan snel ten onder gaan.

Quinten legt dit allemaal vrij summier maar erg begrijpelijk uit. Het boek is daarom toegankelijker dan The Bitcoin Standard van Ammous én wekt bovendien minder frustratie op. Ik kan iedereen The Bitcoin Standard aanbevelen voor de gedetailleerde informatie, maar de persoonlijke aanvallen van Ammous op Keynes - alhoewel ik zelf geen fan van deze econoom ben - zijn in dat werk vaak tenenkrullend en voor sommige lezers een reden om het boek meteen weer dicht te gooien.

De geboorte van bitcoin

Quiten gaat ook dieper in op de geboorte van bitcoin, die het levenslicht zag na de bankencrisis van 2007. De bedoeling was een munt te scheppen die volledig losstaat van het banksysteem. De bitcoin is nu aantrekkelijk omdat er een voorspelbaar inflatieverloop is. In die zin is bitcoin zelfs aantrekkelijker dan goud, dat jaarlijks een inflatie van 1 tot 2% kent.

Marktcyclus

In het boek worden verder nog de marktcycli besproken die bitcoin al gekend heeft. Enorme stijgingen werden steevast gevolgd werden door enorme dalingen, waarna we een tijdje doorheen een 'crypto winter' moesten vooraleer de munt zich wist te herpakken. De voorbije jaren zagen we opnieuw zo'n berenmarkt, en de afgelopen weken werd duidelijk dat we in een nieuwe bullrun zitten die nog even kan aanhouden.

Altcoins

Altcoins worden ook belicht in het boek. Quinten benadrukt dat dit gevaarlijk kan zijn. Hij heeft uiteraard gelijk voor de nieuwe cryptocurrency investeerder. Maar wie al wat ervaring heeft met beleggen kan parels vinden. Quinten zegt dat je beter geen altcoins koopt die een te lage marketcap hebben en te weinig liquiditeit. Dit wijst volgens hem op problemen, bijvoorbeeld coins die onderhevig zijn aan pump en dump scams. Daarnaast vindt hij een marktkapitalisatie die lager ligt dan de ICO een groot knipperlicht.

Als je Quinten hier in volgt, laat je uiteraard wel mooie projecten als Cryptopay of Spectre links liggen, die structureel ondergewaardeerd zijn. Akkoord, de lage liquiditeit is bij deze twee tokens een probleem. Je kan bijvoorbeeld een mooie positie opbouwen door regelmatig wat stukken te kopen, maar vervolgens je bezit in 1 keer verkopen zal niet gaan zonder de prijs te laten crashen. Geduldig afwachten tot de massa deze tokens ontdekt is dus de boodschap.

Quinten stelt ook dat de beste tokens op prestigieuze exchanges staan. Ze moeten een listing proces volgen en de exchange maakt dan eigenlijk voor jou de fundamentele analyse. Een coin die niet genoteerd staat bij zo'n grote exchange zou ook voor een knipperlicht moeten zorgen. Hoewel ik zeker niet zal ontkennen dat zo'n coins voor een doorsnee belegger mogelijk wat minder risico zullen inhouden, kan het ook gewoon zijn dat de prioriteiten van een project elders liggen. Het is algemeen geweten dat veel exchanges hoge listing fees vragen, waarbij prijzen van 1 miljoen dollar geen uitzondering zijn. Een project dat zijn coin wil hypen zal dat meteen betalen, maar heel wat betrouwbare developers investeren zo'n som geld bijvoorbeeld liever in hun eigen project. Hierdoor kunnen ze jaren onder de radar van de massa blijven, maar uiteindelijk zal de waarde altijd komen boven drijven.

Blockchain

Het boek wordt afgesloten met wat uitleg over de blockchain technologie. Er worden heel wat zaken zoals proof of work en proof of stake summier uitgelegd, zonder technisch te worden. Een mooie eerste introductie voor de absolute leek.

Besluit

Quinten heeft met dit werk een vlot leesbaar en toegankelijk boek afgeleverd, dat ideaal kan zijn als een eerste kennismaking met bitcoin en cryptocurrencies. Koop het boek hier.

Mensen die voor de eerste keer bitcoins willen kopen worden echter niet bij de hand genomen in dit boek. Zij kunnen daarvoor wel terecht op onze pagina "hoe bitcoins kopen".